Elektronsko fakturisanje

Zakon o elektronskom fakturisanju (dalje: „ZEF“) stupio je na snagu 7. maja 2021. godine, ali je početak primene odložen i posebno su regulisana prava i obaveze za subjekte javnog sektora i subjekte privatnog sektora.
Kada je reč o subjektima javnog sektora, početak primene ZEF-a je uređen na sledeći način:

  • obaveza izdavanja e-fakture subjektu privatnog sektora počev od 1. jula 2022. godine;
  • obaveza primanja i čuvanja e-fakture izdate od drugog subjekta javnog sektora počev od 1. januara 2022. godine;
  • obaveza elektronskog evidentiranja poreza na dodatu vrednost počev od 1. januara 2022. godine;

Početak primene ZEF-a za subjekte privatnog sektora uređen je na sledeći način:

  • obaveza izdavanja e-fakture subjektu javnog sektora počev od 1. januara 2022. godine;
  • obaveza primanja i čuvanja e-fakture izdate od strane subjekta javnog i privatnog sektora počev od 1. jula 2022. godine;
  • obaveza izdavanja i čuvanja e-fakture u transakcijama između subjekata privatnog sektora počev od 1. januara 2023. godine;
  • obaveza elektronskog evidentiranja obračuna poreza na dodatu vrednost, osim u slučaju kada je jedan od učesnika transakcije subjekt javnog sektora, primenjuje se počev od 1. januara 2023. godine.

Read This :   New Law Article

Subjektima javnog sektora je namenjen i sistem za upravljanje fakturama koji je nezavisan od sistema e-faktura i namenjen je dobrovoljnoj upotrebi ukoliko:

  • subjekat javnog sektora nema sopstveni sistem za upravljanje fakturama;
  • u svojim tokovima odobravanja ima više nivoa saglasnosti;

Sistemu elektronskih faktura može se pristupiti neposredno i posredno. Neposredan pristup nudi sledeća dva tehnička rešenja:

  • pristup putem korisničkog interfejsa omogućava ovlašćenom licu da preko internet pretraživača pristupa sistemu preko kojeg kreira i izdaje e-fakture i/ili prihvata i odbija e-fakture i vrši elektronsko evidentiranje obračuna poreza na dodatu vrednost u ime subjekta prometa u okviru svojih ovlašćenja;
  • pristup putem aplikativnog interfejsa (eng. API – Application Programming Interface) koji omogućava povezivanje sa softverskim sistemom subjekta prometa (eng. ERP – Enterprise resource planning). U tu svrhu je Ministarstvo finansija objavilo interno tehničko uputstvo koje, između ostalog, objašnjava neophodne korake za povezivanje ERP-a sa sistemom elektronskih faktura.

Posredan pristup podrazumeva angažovanje informacionog posrednika koji:

  • za subjekta javnog sektora vrši poslove u vezi sa izdavanjem, slanjem i primanjem elektronskih faktura;
  • za subjekta privatnog sektora vrši poslove u vezi sa izdavanjem, slanjem, primanjem i čuvanjem elektronskih faktura.

Primena ZEF-a bliže je uređena podzakonskim aktima (3 uredbe i 3 pravilnika), kao i internim tehničkim uputstvom Ministarstva finansija koje se primenjuje od 1. januara 2022. godine, a za povredu propisa iz oblasti elektronskog fakturisanja propisani su prekršaji.

 

Related Posts

Leave a Reply